کارنامۀ جواد مجابی درفرهنگ ایران
- جواد مجابي فرزند سيداشرف مجابي و عذرا جوادي /22 مهر 1318/ قزوين / ليسانس قضائي ودكتري اقتصاد دانشگاه تهران ودرنگ در رشتۀ مجسمه سازی دانشکده هنرهای زیبا وپرداختن جدی به طراحی ونقاشی/ شاعری /نویسندگی / نقدونظر ادبی وهنری / روزنامه نگاری / پژوهش تاریخ نگرانه / طنزاندیشی/ وفعال اجتماعی .
- همسر : ناستين ( آسيه جوادي_ ازدواج در 9 مهر 43) / دختر: پوپك مجابي _تولد 1345 / پسر : حسين مجابي _ تولد 1353. فخرنگارنده ، از نسبت برادری با حسین مجابی نقاش فقید است .
- كارمند دادگستري وبعد فرهنگ وهنر از340 1 تا 1357 ( بی ادعای خدمت گزاری دولت به علت عدم حضور در اداره )/ اخراج از سه شغل در سال 58 وخانه نشینی همیشگی که ازسوئی مایۀ آفرینش آثاربسیارشد .
- روزنامه نگاری از 15 سالگی ( درصدای قزوین ) تا حالا . دبير بخش فرهنگي روزنامه اطلاعات از 1347تا1358 / سردبير دنياي سخن / ازدبيران تكاپو وگردشگري وجنگ پیشتاز وهمکاری با جهان نو / خوشه / فردوسی و روزنامه های نیمه مستقل دهۀ 60 به بعد / فعالیت در کانون نویسندگان ایران از 1347 /
- نقاشی کردن که از پنج سالگی شروع شد وهنوز ادامه دارد/ و ادامۀ شعر از دهۀ سی / و کوشیدن در داستان کوتاه و رمان از دهۀ 50 تا کنون . درحال حاضر بیشتربه یادداشت های طنزآمیز وشعر می پردازد .
- ایجاد تعادل شکننده ای بین عزلت کافی برای خلق اثر و حضور فعال درجمع معاصران وپرداختن به فرهنگ نو./ نقد هنرهای تجسمی که از آشنائی با هنرنو ( در1337 ) شروع شد و از 43 مقالات هنری منتشر شده .
- جوايز : جايزه فروغ براي روزنامه نگاري سال 54/ جايزه بيژن جلالي براي نقد سال 82/ جایزه آرش جشنواره تیرگان 2008( تورنتو )
- سفرهای متعدد به دعوت جشنواره هاو مراکز فرهنگی کشورهای گوناگون برای شعروقصه خوانی یا سخنرانی ازجمله دعوت به مرکز پن نیویورک و کنگرۀ یادبودشاملو ، حتا سفر 21نفره به ارمنستان با اتوبوس عازم ته دره .
- درهشتاد ودو سالگی بابیش از 80کتاب ، با فروتنی نوآموزفرهنگ ایرانشهر ست ونوشتن تنها دلخوشی اوست. بیش از سی مجموعۀ شعر – دوازده رمان – پانزده مجموعه داستان کوتاه – ده ها مجموعه مقاله ، شناخت نامه ، مقدمه بر مجموعه های نقاشی و آثارتجسمی دارد .
- رهین لطف وتوجه ملت فرهنگ پرورکشورش است ، با حفظ استقلال فکری ودوری از هرقدرتی سوای مردم.
- تعدادی از کتاب های او عبارتند از :
- شعر :
شعرها : فصلي براي تو /زوبيني بر قلب پائيز /پرواز درمه /بر بام بم /سفرهاي ملاح رؤيا /پوپكانه /شيدائي ها/دري به شادخوئي /شعربلند تأمل /شعرهاي من براي پوپك /به نسيم صبح فردا /كلام غايب /خاطرات ماربي يا /ترانه هاي مجوسان /شاهين اين زمستان /درگردش بيشه هاي تابستان /وطن روي كاغذ/شعرامروز خیابان/عاشقانه های جواد مجابی /سوار قطار فردا /روزجشن کلمات /شعربیست وشش /دراین اتاق ها /سربر خط عاشقی /گزینۀ اشعار جواد مجابی /هنوز ای وطن !/روزنامۀ مرد عزلت گزین /آسمان مضطرب /کلاغ جوان /روزگارکرونائی ما / افق انفجار
- رمان:
شهربندان /شب ملخ ( شاعر درميدان جنگ )/موميائي /باغ گم شده ( فردوس مشرقي ) /عبورازباغ قرمز ( از قلعه تا سرحد ) /ج ( عبيد بازمي گردد) /برج هاي خاموشي ( بنفشه های سراشیب )/لطفا درب را ببنديد ( دروازه )/دراين هوا /دراین تیمارخانه ( در طويلۀ دنيا ) /گفتن در عین نگفتن /ایالات نیست در جهان
- داستان کوتاه :
من وايوب غروب/كتيبه /ديوساران/ قصه ي روشن /ازدل به کاغذ/يادداشت هاي آدم پرمدعا /آقاي ذوزنقه /يادداشت هاي بدون تاريخ /شب نگاره ها /روايت عور /جونم واست بگه /بغل کردن دنیا / عین حب نبات /به قول مردم گفتنی / شوخی های بی مرز /روزگارخنده آور / خندستان خودمانی
- داستان کودکان :
پسرك چشم آبي /سيبو وساركوچولو /پنير بالاي درخت /خانه ام دریاست /نرگس در آينه /كاشكي
- نقد ونظر :
آينه ي بامداد /شناخت نامه شاملو /سخن درحلقة زنجير/شناخت نامه ساعدي /نگاه كاشف گستاخ /شكل نوشتنم هستم /نام ها بين سكوت وصدا /تبعید نویسنده از نوشته ها / سايه دست /اردشير وشباهت هاي ناگزير /پيشگامان نقاشي معاصر ايران ( جلد اول ) /تاريخ طنزادبي ايران ( دومجلد )/نودسال نوآوری در هنر تجسمي ايران ( دومجلد ) /دويست نقاش وتنديسگر ( برای دفتر نشر هنر )/سرآمدان هنر نو /فرنگی سازی درهنرایران / فلزكاري درايران /تنانگی وتوهم /روزگارهنرمند ما /اردشیر نامه ( مقدمۀمفصل برای مجموعه آثار اردشیر محصص ( آمریکا )/ مقدمه هایی تحلیلی براي مجموعه آثار هنرمندان معاصر ایران / مجموعه نقاشي هاي : حجت الله شكيبا / قاسم حاجي زاده / پروانه اعتمادي / پرويز تناولي / محمدرضا آتش زاد / احمد وثوق احمدي / ژازه تباتبائي / ايران درودي / بهزاد شيشه گران / علي اكبر صادقي / علی اکبر صفائیان / علي رضا اسپهبد / امين الله رضائي / كامبيز درم بخش / محسن احمد وند / نورالدین زرین کلک / صادق بریرانی / میشا شهبازیان / امیر محمد قاسمی زاده / و . . . /گفتگوي علي شروقي با جواد مجابي درسري تاريخ شفاهي /كنارغيب ايستاده ام /خاطرات نسل آخر ( ادامۀ تاریخ شفاهی درسه مجلد ) / اي قوم به حج رفته
- فیلم :
پسرك چشم آبي (کارگردان حسن لطفي ) دربارۀ زندگينامه وآثار مجابي /شکل نوشتن ( کارگردان جمشید برزگر ) /گفتگو با مجابي ( ساختۀ ابراهیم نبوي ) به سفارش گفتگوي تمدن ها /فيلم كوتاه ( ساخته ي عبدالله ناظمي ) /فیلم کوتاه ( ساخته دکتر نجل رحیم ) گفتگوبا آرته ( چندین ساعت درمورد زندگی وآثار – تاریخ نقاشی مدرن ایران ) /شركت در فيلم ها. گفتگو دربارة اردشيرمحصص ( ساخته ي بهمن مقصودلو ) و چندمصاحبه دربارۀ احمدشاملو / غلامحسین ساعدی / بهجت صدر / غزاله علی زاده / حسین مجابی / عباس کیارستمی / اخوان / ژازه طباطبائی / محمدرضا شجریان/ محمد احصائی وبعضی هنرمندان معاصر /فیلم چشم آبی براساس داستانی از نویسنده ( یک نمایش عروسکی هم ازهمین اثر اجراشده ) . جدا ازاین ها اسناد تصویری متعددی ازاو درایران ، اروپا وآمریکا درزمینۀ هنرهای تجسمی ایران وادبیات معاصر وشخصیت های فرهنگی، موجوداست .
- فیلمنامه ونمایشنامه :
فیلمنامه مهمان كش /جنايت پنهان ونمایشنامه های شبح سدوم /روزگار عقل سرخ /تابوت سازان /ديوانگان بر ساحل /ساتگين
- نقاشی :
بيش از سي اثر رنگ روغن وآب رنگ وصدها طرح جدي وكاريكاتور(که تا کنون به نمایش درنیامده اند)
نمایشگاه پرتره های جواد مجابی که هنرمندان معاصر ازاوساخته اند در گالری نشر ثالث به مناسبت 80سالگی .
- سی دی های صوتی و فضای مجازی :
برای بتهوون شش کتاب کودکان خوانده شده : ( پسرک چشم آبی / سیبو وسارکوچولو / پنیر بالای درخت / کاشکی / نرگس در آینه / خانه ام دریاست . ) + شعرهای ( بربام بم / دربیشه های تابستان) + طنزهای (قصه جدبزرگوار / گوشی دستت باشه : بخشی از عین حب نبات / روایت عور )
خواندن حجم قابل توجهی از اشعاروداستان ها وبخشی از رمان ها ویادداشت های طنزآمیز دراینستاگرام و نقل بخشی از مصاحبه های فراوان نوشتاری / صوتی /تصویری وسخنرانی های متعدد در سایت شخصی وفضای دیجیتال
( که باکمک پوپک مجابی وهمکاری مرتضی بمانی میسر شد . )
فایل گزیده اشعار و فایل طنزقسمتی از بغل کردن دنیا نزد آهنگساز پیمان سلطانی به منظورتلفیق وانتشار .
برای موسسۀ فرهنگ وهنر _ رها_ شعرهائی خوانده شده که قراراست منتشر شودیا شده ؟ !
بیژن مفید و یارانش کاست و صفحه ای دراجرای پسرک چشم آبی پرداخته اند که اواسط دهۀ پنجاه توسط کانون پرورش فکری منتشر شده .
شعربلند”بربام بم” را چندبار در دهۀ شصت با موسیقی وبی موسیقی خوانده وبی اجازه تکثیر کرده است .
سالشمارجواد مجابی
بيست ودوم مهر، در خانوادهاي كارمند در محلة مجابيهاي قزوين، متولد مي شود. پدرش (سيداشرف مجابی 1368-1289) كارمند جزءپستخانه است واجدادش سادات شيرازي و پدر درپدرمنبري بودهاند. مادر( عذرا جوادی 1396-1298) از خانوادة تاجران است. پدر به سربه هوايي و عاطفي بودن و مادر به قناعت وتدبير، مشخص ميشوند.
1319 – درهفت ماهگي، به فلج اطفال مبتلا شده است. ابتدا هردو پا و بعد پاي راستش دچار اتروفي ميشود. والدين بعد از معالجات بدوي، رضا به قضا ميدهند.
1322-1319- پدر در قرية معلمكلايه در ادارة پست مشغول است. مادر نيز به او ميپيوندد. كودك در بخش الموت پرورش مييابد، در غناي طبيعي الموت و فقر سياه روستايي و دورافتادگي از زندگي شهري.
1323 – مادر كه چهار كلاس سواد دارد به دليل نبودن مدرسه خود به تعليم فرزند همت مي گمارد و به ضرب كتك الفبا را به بچة تخس حالي ميكند. بچه خواندن و نوشتن را در خانه و در مكتب ده مجاور ميآموزد اما تعليم حساب فراموش ميشود. دركنار كتاب، فقدان دانستن حساب، تمامي عمر با او مي ماند. برادرش حسين (1343- 1323) در فروردين همين سال به دنيا ميآيد كه از آغاز جسمي ضعيف و هوشي عالي دارد.
1324 – در مدرسهاي كه در معلمكلايه باز شده او دركلاس دوم مينشيند. به خاطر چاره جويي مادر، يك سال از همسالانش جلوتر است. اجاره نشين يك خانة متروك اربابياند.
1325- خواهرش قمرالسادات در آبان متولد ميشود. پدرآخرسال به قرية ضياءآباد قزوين منتقل ميشود. كودك در همين قريه است كه به تدريج زبان تركي را از طريق خواندن خاوراننامة تركي ياد ميگيرد. خواندن و انشايش، بر خلاف حساب دانياش، خوب است. هركتابي به دستش ميرسد ميخواند. بيشتر قصههاي عاميانه ومجلات كهنه به دستش ميرسد. خانهشان دريك باغ است. خواهرکوچکتر شمس السادات دراین روستا متولد میشود.
1326- كودك تنهاست. به خاطر نقص جسماني و فارس بودن رفيقي در ده ندارد. تمامي فرصتهايش در خلوت صرف خيالبافي و نقاشيكردن و كتابخواندن مي شود. خواندن برايش عادي وعادت است.
1327- خواندن قصههاي قديمي ايران مثل سبز پري زرد پري، نوشآفرين گوهرزاد، رستم نامه، ورق زدن دايمي چند ژورنال مد لباس كه مورد استفادة خياطي مادرش است. خواهردومش شمسالسادات در آذر ماه متولد ميشود.
1328- انتقال پدر به شهر و سكونت در محلة سبز مسجد كه مفصل دو كوچة مجابي و سادات شيرازي است و آشنايي بيشتر با آداب و رسوم خاندان محروسة مهاجران سادات شيرازي در قزوين كه با محلة خاص و آيينهاي متفاوت عزا وعروسي، حتا اصطلاحات ويژه، خود را از ديگران جدا كرده اند، پس از آشنايي حيرت آفرين قدم به قدم با شهر، نوبت آشنا شدن با جرايد كشور درخانة عمويش كه مدير روزنامة صداي قزوين است مي رسد، گرفتن تصديق ششم ابتدايي از دبستان محمدرضا شاه. هنوز نقاشي ميكند. بارها به نقاشي قهوه خانهاي كشته شدن هومن به دست بيژن كه در دكان سلماني ديده خيره شده و بارها از آن تقليد كرده است.
1329- خواندن اسكندرنامه و گرشاسبنامه وكلية كتابهاي چاپ سنگي يك كتابفروشي دربازار كه كتاب كرايه ميدهد و شنيدن نقل امير ارسلان از جده پدري و افسانههاي مردمي از دايه قمرتاج.
1330- رفتن به دبيرستان پهلوي و خواندن كتابهاي شواليهاي و عشقي چون ترجمة كتابهاي الكساندر دوما و ميشل ژواگو و آثاري چون بوسة عذرا و امثال آن از دكههايي كه در سبزهميدان كتاب كرايه ميدهند، ادامة نقاشي به عنوان تفريح و دوست محرم گفتگو.
1331- انزوا وخواندن كتاب و طراحي و شرارت و عوالم عاطفي نوجواني عقب افتادن از درسها جز ادبيات.
1332- انتقال به دبيرستان محمد قزويني و مستقر شدن در خانة ملكي پدر درحوالي بازارچة خيابان سپه، خواندن كتابهاي پليسي و جنايي، اندكي ورزش ازجمله بوكس و علاقهمندي شديد به كشتي وقهرمانان آن، حضور در میتینگهايي كه به خاطر نهضت ملي دكتر مصدق بر پا ميشود، خريد كيلو كيلو مجلة كهنه از بازار و پيگرفتن داستانهاي پاورقي در مجلات هفتگي. درحال رفتن به میتینگ سبزه ميدان با شنيدن صداي كودتاگران از راديوي يك دكان، غمگين و متحير به خانه برميگردد. علاقة شديد به نقاشي قهوهخانه و تقليد از آن و تمرين كاريكاتور از روي توفيق وحاجي بابا. حالا مجموعهاي از مجلات و كتابهاي افسانهاي در دولابچة اتاقشان جمع كرده است.
1333- شروع به خواندن ديوانهاي كهن موجود در كتابخانه دبيرستان ، خواندن كتابهاي ادبي ازجمله سبك شناسي بهار ونوشتن قطعات ادبي و كارآموزي در چاپخانة اتحاد.
1334- نوشتن مقالات اجتماعي و ادبي و چند غزل در روزنامة صداي قزوين و نوروز. آشناشدن با حلقة كوچك عرفاي نوانديش و روكردن به متون عرفاني و ميل به سلوك زهد آميز.
1335- به نثر درآوردن بيژن و منيژه از روي شاهنامه و چاپ آن در روزنامه صداي قزوين، تمركز بر مسايل ادبي و درخطرافتادن ادامة تحصيلش به خاطر نزديكبيني كه با عينك جبران ميشود و به علت ضعف مطلقش در دروس رياضي كه او را در آستانة يأس قرار ميدهد.
1336- با انتخاب رشتة ادبي از شاگردي شماتتپذير تبديل به شاگرد اول دبيرستان ميشود. نوشتن قطعاتي در زمينة ادبيات نوع لامارتيني با چاشني عرفاني را پي ميگيرد. در كنكور دانشكدة حقوق رتبة عالي ميآورد و در مهرماه به تهران ميآيد و در جواديه به خاطر نزديكي به خانة عمهاش ساكن مي شود. با سختكوشي سادهلوحانهاي به درس خواندن ميپردازد.
1337- پس از چند بار خانهبهدوشي در تهران در كوي دانشجويي امير آباد اتاقي در ساختمان سياسي نصيبش ميشود. زيستن در محيط سياسی-فرهنگي كوي دانشگاه كه دانشجويان نخبة دانشگاه در آن زندگي و فعاليت دارند به تدريج پوستة شهرستاني او را ميدرد. آداب شهريگري و متجدد بودن را درآن كوي پرتلاطم ميآموزد. درسال دوم دانشكده، اعتقادش را به خوب درس خواندن و قاضي محترم شدن از دست ميدهد، جاه طلبي اديب شدن اورا بر مي دارد. از سلوك عرفاني به اگزيستانسياليسم متمايل ميشود، مذهب ادبيات را بر ميگزيند و با شيفتگي سمجي به ادبيات امروز ميپردازد، هرچه را كه از نويسندگان مترقي ايران چون هدايت و چوبك گيرميآورد، ميخواند. در كار نوشتن به شعر روي ميآورد و به ترتيب اشعارتوللي و نادرپور و كسرايي و اخوان و شاملو را كشف ميكند، ترجمة آثار كامو و كافكا و سارتر و ديگران را مطالعه ميكند. با مجلات ادبي و جنگها آشنا ميشود، براي مجلات از جمله فردوسي شعر ميفرستد كه يكي از آنها با امضاي مستعار دانش چاپ ميشود.
1338- ميكوشد تا دوباره خود را بنا كند با مصالحي كه خواستة اوست. در دانشكده با شاعران همنسلش آشنا ميشود. همدانشكدهايهايش: سيمين بهبهاني، سپانلو، حميد مصدق، منوچهر بديعي، اردشير محصص را ميبيند و با بعضي از آنها دوست است. يكي از مشغلههاي اصلي ذهنش ديدن گالريهاي نقاشي است. از سال 36 رفتن به نمايشگاههاي نقاشي را شروع كرده است. به تالار فرهنگ و به باشگاه مهرگان ميرود كه محلي مشهور براي ارائة هنرهاي تجسمي ايران است و بيشتر آثار مكتب كمال الملك وگاهي هنر نو را نشان ميدهد. به نمايشگاه آثار زندهرودي در آتلية كبود ميرود، همچنين به گالري استتيك ماركو. بعدها بيشتر به گالري هنرجديد كه ژازه تباتبايي راه انداخته گرايش مييابد كه درآن علاوه بر نمايشگاه نقاشي جلسات شعرخواني هم برپاست. به نقاشيهاي او و اويسي علاقهمند ميشود. در تالار فرهنگ نقاشيهاي ايران درودي و كارهاي منصوره حسيني را در تالار رضا عباسي ميبيند. با كارهاي دانشجويان مدرنيست در يك گالري كه مفخم اداره ميكند آشنا ميشود. به كارهاي حسين بهزاد و زاويه و كريمي و تجويدي توجه دارد. در اتوبوس با شاملو آشنا ميشود و قرار ميگذارد كه اشعارش را براي داوري پيش او ببرد. حجب شهرستاني مانع اين ارتباطگيري است.
1339- به پاتوغهاي ادبي مي رود ازجمله به انجمن فرهنگي ايران وآمريكا. شعر نو را بيشتر به شيوة كسرايي و نادرپور مينويسد و كمتر چاپ ميكند.
1340- در رشتة حقوق قضايي فارغالتحصيل ميشود. در دادگستري استخدام ميشود. به دليل نداشتن شرط سني (25 سال تمام) قاضي نميشود. در ادارة آمار قضايي به كار آماري ميپردازد. درواقع ازآغاز كارمندي تاپايان آن، جز غيبت از اداره، كاري نميكند و وقتي كه 25 ساله ميشود به حد كافي فضاي قلابي قضا را شناخته كه در دام عدالتگستري موهوم نيفتد. هيچگاه قاضي نبوده است. تصميم ميگيرد اقتصاد بخواند كه در بهبود معيشت ملت سهيم باشد. شركت غير فعال اما مداوم در اعتصابات دانشجويي و اغتشاشات كوي دانشگاه.
1341- در دورة دكتري اقتصاد دانشگاه تهران قبول ميشود و يك سالي با علاقه درس ميخواند بعد به دليل اين كه از اقتصاد سوسياليستي در برنامة درسي خبري نيست ازآن علم دلزده ميشود. سالها بعد اين دوره را تمام ميكند. همانطور كه قاضي نشده به كار اقتصادي هم نميپردازد. كماكان كارمند بي اداره باقي مي ماند. حسين، برادر نقاشش كه از دبيرستان به نقاشي پرداخته در دانشكدة معماري هنرهاي زيبا قبول ميشود و با او و چند نفر از دوستان، آتلية اوباش را در نزديكي چهارراه پهلوي- سپه تشكيل ميدهند كه پاتوغ يك جمع آنارشيستي است.
1342- در دانشكده هنرهاي زيبا در رشتة مجسمه سازي قبول ميشود. مدتي هم به آتليه ميرود اما سال اول را هم به پايان نميبرد و آن را رها ميكند. درنمايشگاهي كه از آثار برادرش در تالار دانشكدة هنرهاي زيبا ترتيبداده با ده، پانزده تابلو خود (بدون ذكر نام) شركت ميكند و از آنهمه استاد و منتقد، تنها نادرپور متوجه دو نوع نقاشي كاملا متمايز ميشود و پرسوجو ميكند. دراين نمايشگاه، براي نخستين بار شعرهاي كوتاهش را بيامضا كنار تابلوهاي خود و برادرش ميآويزد كه مورد توجه تماشاگران نسخهبردار قرار ميگيرد. در سفري از تهران، گروه اوباش درنزديكي قزوين سوار گاري وارد شهر ميشوند و جمجمة خري را كه بر سر چوب زدهاند، ميآورند و بر سردر فرمانداري شهر نصب ميكنند. انتقال فعاليتهاي آتلية اوباش به آپارتمان شمارة پانزده اميرآباد و شروع سالهاي قلاشي و رندي. در خرداد شبي در حاشية پيادهروي منزلش در اميريه به اتفاق دوتن از رفقايش به وسيلة حكومتنظامي دستگير ميشود وتا صبح در بازداشتگاه ميگذراند. وقتي ميفهمند اين آشفتهكار، كارمند دادگستري است او و رفقايش را درشهرباني آزاد ميكنند. اين سالها به شعر نيمايي و نقاشي آبستره فيگوراتيو ميپردازد و بسيار ميسازد.
1343- مرگ فجيع برادر در بيست سالگي بر اثر سرطان خون در ارديبهشت اتفاق ميافتد. نمايشگاهي به بزرگداشت نقاش جوان در تالار ايران ترتيب مييابد كه بيشتر هنرمندان وابسته به تالار، پرتره حسين را ساخته يا اثري به ياد او آفريده اند. شاعر نيز پرترهاي از برادر ساخته است كه دركنار آثار مدرنيستهايي چون مرتضي مميز و رويين پاكباز و فرشيد مثقالي و احمد عالي و منصور قندريز و هادي هزاوهاي و جودت و ديگران، به تماشا در ميآيد. عشق ناتمام و مرگ فجيع برادري همخيال و همراه، فضاي شعرهاي او را ميپوشاند وسالها سيطره مضمون خيال بازگشت مردگان بر كارهاي او ميپايد. در مهرماه با دختردايياش آسيه جوادي (ناستين) كه همدل هردو برادر بوده است ازدواج ميكند. شاعر از سالها پيش او را عاشقانه نشان كرده بود. نقل مكان به آپارتماني در خيابان البرز اميريه.
1344- انتشار اولين كتابش به خرج جيب به نام «فصلي براي تو» كه شعرهاي او را تا بيست وپنج سالگياش در بردارد.
1345- تولد نخستين فرزندش پوپك. انتشار شعرهاي تازهاش در جزوه شعر به مديريت نوريعلا و شركت در جلسات ادبي منزل او كه پايگاه نقاشان موج نو است. همچنين انتشار شعر در مجلة فردوسي.
1346- همكاري براي راهاندازي ماهنامة جهان نو در دور دوم به سردبيري عاليمرد. چاپ اولين يادداشتهاي طنزآميز در جهان نو، سپس درخوشه وآشنايي با احمد شاملو- كه شعرها و يادداشتهايش را پس از ويراستاري به چاپ ميرساند. چاپ شعر ومقاله درجهان نو، فردوسي، اميد ايران.
1347- اردشير محصص او را تشويق به همكاري مستمر با مطبوعات روزانه ميكند. مقالاتي از او را در كيهان به چاپ ميرساند كه بعضا ترجمه است و امضاي زوبين دارد. چند طرح هجايي نيز از او چاپ مي شود. بعد از دوسه ماه به دلايلي از همكاري با كيهان باز ميماند. دكترحسن حاج سيدجوادي دبير سابق او، وي را به منصور تاراجي سردبير شب اطلاعات معرفي ميكند. در اين روزنامه به همكاري با صفحة هنر ميپردازد. مدتي طولاني با امضاي زوبين و پلاور در ستون انتقاد به نقد اجتماعي ميپردازد. گزارشها ونوشتههاي متعددي از او درصفحات لايي روزنامه، هرشب به چاپ ميرسد. از سوي روزنامه براي نقد و بررسي برنامههاي جشن هنر به شيراز ميرود. كار حرفه اياش با نوشتن گزارشها و مقالات هنري شناخته ميشود. نوشتن مقالات هنري و داستانها وترجمة جزوهاي دربارة سفالهاي پيكاسو در اطلاعات سالانه.
1348- دبير صفحة هنر و ادبيات اطلاعات ميشود. فعاليت مستمر روزنامهنگاريش تا ارديبهشت 59 ادامه مي يابد. دراين مدت او از همكاري سپانلو، براهني، كاظم سادات اشكوري، صرامي، نوذر آزادي وتني چند از جوانان– كه بعدها به سينما روي آوردند- بهره مييابد. كاردر روزنامه باعث آشنايي گستردة او با بزرگان فرهنگ معاصر ميشود. به كانون نويسندگان ايران ميپيوندد. نقد هنرهاي تجسمي ايران وگفتگو با هنرمندان رادر روزنامه اطلاعات از سال 47 تا ده سال پيميگيرد. درستون انتقاد به ارائة مضمونها و داستانهاي طنزآميز ميپردازد كه بعدها در كتاب «يادداشتهاي آدم پرمدعا» و كتاب «آقاي ذوزنقه» بازچاپ ميشود. شعرخواني در هفتة شعر خوشه. چاپ كاريكاتوري از او روي جلد ميدل ايست با عنوان «هنرمندي كه از خودتغذيه كرد».
1349- انتشار مجموعة طنزها و كاريكاتورهايش در كتاب «يادداشتهاي آدم پرمدعا» توسط مؤسسة تدارك و نشر و انتشار دومين مجموعة شعرش «زوبيني بر قلب پاييز» به انتخاب طاهباز در انتشارات امير كبير.
1350- چاپ «آقاي ذوزنقه» در انتشارات دنياي كتاب. شركت در چند شب شعر گروهي.
1351- اولين مجموعه داستانهاي كوتاه جدي را با نام «من وايوب وغروب» و كتابي در زمينة كاريكاتوربه نام «شباهتهاي ناگزير» را با همكاري اردشير محصص منتشر ميكند و اين هردو كتاب را دوست طنزپردازشان بيژن اسديپور در انتشارات نمونه چاپ ميكند. به سفر حج ميرود. انتشار «پسرك چشم آبي» از سوي كانون پرورش فكري كودكان ونوجوانان
1352- با دعوت رسمي به اتفاق گروهي از هنرمندان و روزنامهنگاران بيست روز به فستيوال مسكو ميرود. به لنينگراد هم سفر ميكند. يادداشتهاي سفر حج او كه پيش از اين در روزنامه اطلاعات چاپ شده بود به صورت كتاب توسط نشر موج انتشار مييابد اما در مورد انتشارسفرنامهاي به مسكو دچار ترديد ميشود و براي نخستينبار ساية سانسور ايدئولوژيك را بر قلمش حس ميكند. انتقال از دادگستري به وزارت فرهنگ و هنر به عنوان كارشناس هنري ادارة آفرينش هنري. تولد پسر كه به ياد برادر از دست رفته، حسين ناميده ميشود. برگزاری نمايشگاه كاريكاتور(دي) و شبشعر(آذر) در تالار نقش. اولين اتود نمايشنامة «شبح سدوم» با نام «چراغي در برابر بدل چيني»، با طرحهاي اردشير محصص در نشرية «دربارة سينما وتئاتر»
1353- سفر دوهفتهاي با همسرش به پاريس و لندن. پخش صفحة «پسرك چشم آبي» با صداي بيژن مفيد/ جميلة ندايي/ سياوش طهمورث/ عليرضا مجلل/ سوسن تسليمي/ ميترا قمصري و موسيقي كامبيز روشنروان، از انتشارات كانون پرورش.
1354- نقد هنرهاي تجسمي در تلويزيون، راديو و جرايد. حضور هفتگي در برنامة نقد نقاشي و مجسمهسازي به مديريت ايران درودي به اتفاق دكتر ميرفندرسكي در تلويزيون. اجراي نمايشنامة تك پرده اي «ساتگين» در تلويزيون ملي ايران به كارگرداني نوذر آزادي. دريافت جايزه ادبي فروغ به خاطر فرهنگ مردم و روزنامهنگاري.
1355- انتشار سيبو و سار كوچولو توسط كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان. دعوت به بولونيا به خاطر برنده شدن نقاشيهاي اين كتاب. سفر به فلورانس و رم و ونيز. شعرخواني و نمايشگاه آثارتجسمي در تالار نقش. شركت در فيلم مستند بهمن مقصودلو دربارة اردشير محصص به اتفاق هوشنگ طاهري و فريدون گيلاني.
1356- انتشار مجموعه داستان كوتاه كتيبه به وسيله انتشارات امير كبير. انتشار مجموعه شعر «پرواز در مه» به اهتمام غلامحسين ساعدي توسط انتشارات روزبهان. سكونت در كوي نويسندگان. دوسفر به انگليس و شركت در جشنوارة جهان اسلام درلندن. سفر جمعي روزنامهنگاران به پاكستان وديدار با ذوالفقار علي بوتو.
1357- انتشارنمايشنامة شبح سدوم توسط انتشارات همگام. انتشار مجموعة مقالات به نام سخن در حلقة زنجير توسط انتشارات ققنوس. انتشار كتاب كودكان «پنير بالاي درخت» در انتشارات ققنوس. انتشار جنگ ادبي پيشتاز با همكاري كاظم سادات اشکوري در پاييز 57. افزايش مقالات اجتماعي روزآمد در روزنامة اطلاعات و فعاليت سياسي در گروههاي ملي. قرارگرفتن در ليست تبعيد به جزيرة سيري به اتفاق اصحاب سياست و فرهنگ در حوالي 20 بهمن.
1358- دبيري سرويس سياسي روزنامه و نوشتن سرمقالههاي روزنامه در ماههاي اول انقلاب بدون امضا. انتشار كتاب يادداشتهاي بدون تاريخ در انتشارات اميركبير. مشاورة افتخاري با دكتر ورجاوند قائم مقام وزارت فرهنگ و هنر.
1359- پايان كار در روزنامة اطلاعات با بازخريد اجباري و بازنشستگي اختياري ازكارمندي شورايعالي فرهنگ و هنر و آغاز خانهنشيني و پرداختن حرفهاي به ادبيات. انتشار مجموعه داستان ديوساران توسط انتشارات خلق.
1360- شروع رمان «برجهاي خاموشي» كه دو سال بعد تمام و17 سال بعد انتشار مييابد. همكاري با نشرية ماهانة بوستان و بعد ماهنامة چراغ و چاپ داستان كوتاه گياهي است كاملا معمولي در آن.
1361- سرودن شعر بلند «بربام بم» و شعرهاي كوتاه ديگر. نوشتن نمايشنامههاي «روزگار عقل سرخ» و «تابوت سازان» و «ارغنون». انتشار داستانهاي كوتاه در ماهنامه ادبي چراغ.
1362- نوشتن رمان «شهربندان» و بازنويسي رمان «موميايي». اوجگيري تضييقات شغلي و مالي وعدم امنيت فردي و بالاگرفتن جعل اكاذيب وتهمتهاي ناروا از سوي بلندگوهاي مشكوك رسانههاي دولتي عليه اهل قلم و در نتيجه تهيه ليست سياه نويسندگان غيرمجاز در مراكز فرهنگي ونشر.
1363- بازنويسي پژوهش فلزكاري در ايران. انتشار مقالات تحقيقي. سفر واقامت در ايل قشقايي
1364- نوشتن رمان «عبور از باغ قرمز» در باب زندگي ايلياتي
1365- پيوستن به گروه ادبي سهشنبهها با حضور كاظم سادات اشکوري، اسماعيل رها، محمد محمدعلي، غلامحسين نصيري پور، محمد مختاري، عمران صلاحي، خليلي و فرامرز سليماني، كه دو سال بعد اين گروه مجلة دنيايسخن را به شيوهاي نو اداره كرد واين جلسات هفتگي يازده سال ادامه مييابد.
1366- نوشتن رمان «شب ملخ» دربارة جنگ درگرماگرم بمبارانها. همكاري با «دنياي سخن» به سردبيري هوشنگ حسامي. انتشار شهربندان توسط نشر تندر.
1367- سردبيري مجلة دنياي سخن ازخرداد 67 تا مهر68
1368- سرودن شعر بلند «سفرهاي ملاح رؤيا». نوشتن رمان «فردوس مشرقي».
1369- انتشار مجموعة داستانهاي كوتاه «از دل به كاغذ» توسط انتشارات قطره. تدارك گزيدة مقالات به نام سايه دست. نوشتن فيلمنامة «ديوانگان بر ساحل» و چند فيلمنامة سفارشي ازجمله «محلة كنگور» كه ساخته نشد. نوشتن مقدمه براي نقاشيهاي شكيبا به سفارش نشر هنر ايران(چاپ 71)
1370- نوشتن بيانقطاع شعر و رمان و مقالات تحقيقي و انباشته شدن قفسهها از كتابهاي چاپ نشده. نوشتن مقدمه بر ياد سبز آثارتجسمي قاسم حاجيزاده ازسوي نشر هنر ايران ( چاپ 71)
1371- دعوت به سمپوزيوم ايرانشناسي در سوئد از سوي نشر باران براي سخنراني و شعرخواني در استكهلم و يوتوبوري و چندشهرديگر سوئد به همراه سپانلو و حسامي. عقد قرارداد براي چاپ 6 كتاب با نشر باران و آرش. نوشتن فيلمنامة مهمانكش. بازنويسي فيلمنامة قرباني. تدارك كاست صداي براي شعر بربام بم و كاست چند شعر با آواز ساكو خوانندة اپرا كه اجازه و امكان انتشار نمييابد. كوشش و همكاري براي بازگشايي كانون نويسندگان.
1372- انتشار رمان موميايي توسط انتشارات روشنگران. عضوشوراي سردبيري تكاپو (با مختاري و براهني) نوشتن چند سناريو. انتشار رمان عبور از باغ قرمز و رمان فردوس مشرقي توسط انتشارات آرش درسوئد و زمانه در آمريكا. شروع پژوهش درتاريخ تحليلي نقاشي نو ايران. نوشتن مقدمه بر كتاب ايران سرزمين مهر، آبرنگهاي علي اكبر صادقي.
1373- تهية شناختنامة احمد شاملو، تهية شناختنامة غلامحسين ساعدي، همكاري با ناستين براي تدارك شناختنامة جواد مجابي. بازنويسي رمان جيم. تدارك مجموعه شعر پوپكانه. عضو هيئت دبيران پنجگانه كانون به اتفاق سيمين بهبهاني، محمود دولتآبادي، هوشنگ گلشيري و رضا براهني.
1374- دعوت به تورنتو (كانادا) به مناسبت سمپوزيوم بزرگداشت احمد شاملو (به اتفاق محمد مختاري)، سخنراني و شعرخواني در چند شهر كانادا. سفر به آمريكا به دعوت انجمنهاي فرهنگي ايرانيان و سخنراني در زمينة طنز و ادبيات معاصر ايران و شعرخواني در نيويورك و واشنگتن و فيلادلفيا و لس آنجلس وچند شهر ديگر. سفر به لندن و شعرخواني در مركز نشركتاب و انتشار جزوه چند شعر پوپكانه و چند طرح هجايي توسط انتشارات شعر امروز. بازگشت به ايران در 17 بهمن. بازنويسي نهايي پيشگامان نقاشي معاصر ايران توسط نشرهنر ايران (چاپ 76). پايان رمان جيم. تهية رسالهاي در باب كوهشهر ماسوله.
1375- نگارش كتاب كمال الملك، شاگردان و پيروان براي نشر هنر ايران. نگارش نوآوران سنت گرا ونو آوران آزاد در دوجلد و نوپردازان هنرهاي تجسمي ايران در دوجلد به سفارش نشر هنر ايران .پايان مجموعه شعر پوپكانه (75-72) نگارش مقالهاي تحليلي دربارة نقاشيهاي عليرضا اسپهبد بر مجموعة آثارش در نشر هنر ايران (چاپ 77). نوشتن مقدمه بر آثار علياكبر صادقي در نشر هنر ايران (چاپ 77). حركت با 21 نفر از اهل قلم ايران به دعوت مركز فرهنگي ارمنستان و ماجراي توطئة پرت كردن اتوبوس به دره توسط افراد خودسر و نجات ازمرگ حتمي.
1376- نگارش مقدمه بر مجموعه آثار پروانه اعتمادي درنشر هنر ايران (چاپ 77) نوشتن چند مقاله درمورد نقاشيها و مجسمههاي ژازه طباطبايي ازجمله مقدمهاي براي مجموعة آثارش براي نشر هنر ايران. نگارش سناريو جنايت پنهان. نوشتن رمان يكي و آن ديگري (دراین هوا). خونريزي اثني عشر و جراحي و احتمال وفات.
1377- نگارش مقدمهاي براي آثار پرويز تناولي به سفارش نشر هنر ايران (چاپ 80). نگارش مقدمه كتاب سيماي پهلوان تختي پرترههاي ساختة بهزاد شيشهگران. عبور از باغ قرمز توسط انتشارات زرياب. چاپ دوم شهربندان، انتشارات جاويدان، رمان جيم، نشر علم. شناختنامه احمد شاملو، نشر قطره. شروع پژوهش چند جلدي تاريخ طنز ادبي ايران به سفارش نشر روايت. تدارك كتاب نيشخند ايراني در زمینة طنز. شروع زندگينامه خودنوشت به سفارش يك ناشر. پايان مجموعه شعر شيداييها (77- 75)
1378- شناختنامه ساعدي، نشر قطره. سايه دست انتشارات پور. بازنويسي و نشر روزگار عقل سرخ انتشارات لعل. برجهاي خاموشي، انتشارات زرياب. سرايش شعر بلند تأمل. سفر و سخنراني در كينگز كالج تورنتو- كانادا براي انجمن قلم ايران. دعوت ازسوي پن نيويورك به اتفاق دولتآبادي و سپانلو و مندنيپور در مهرماه و بحث و سخنراني در دانشگاه كلمبيا درباب فرهنگ و ادبيات ايران. جلسة صداي ادبيات ايران شامل قصه و شعرخواني و بحث (دوزبانه) در انجمن آسيايي و ديدار با آرتور ميلر و ادوارد البي و سوزان زونتاگ و كارن كنرلي و فرانسيس فيتزجرالد و كميتة آزادي نويسندگان وآشنايي با ناشران آمريكايي و اعضاي رئيسة پن و ديدار رسمي از موزه بروكلين. سفر به شهرهاي واشنگتن، اورلاندو، آتلانتا، سان فرانسيسكو، لس آنجلس براي سخنراني و شعرخواني و ايراد خطابه درباب فرهنگ مردم دردانشگاه ميشيگان به دعوت پروفسور وينفور. سفر به لندن وشعرخواني و ديدار از مجامع فرهنگي. انتشار پرينت محدود(100 نسخه) شعرهاي من و پوپك و مراجعت به ايران.
1379- لطفا درب را ببنديد، نشر آتيه و ثالث. دعوت به فرانكفورت براي سخنراني بزرگداشت احمد شاملو (اول مهر) و شعرخواني و سخنراني در شهرهاي هايدلبرگ، هانوفر، كلن، برلن، اقامت در پگنيتز و نوشتن مقدمهاي بر آثار علي اكبر صفاييان. شروع يك سناريو. حركت به لندن (15آبان) و اقامت و ايراد چند سخنراني و شعرخواني در مجامع فرهنگي ازجمله در گروه ادبي پنجشنبهها. انتشار پرينت محدود (100 نسخه) مجموعه شعر دري به شادخويي.
1380- مجموعه داستان قصة روشن، نشر سالي. انتشار كتاب آينة بامداد به سفارش نشر فصل سبز. سخنراني در دانشكدة فني دانشگاه تهران درباب طنز در آثار شاملو. شركت درشعرخواني در دانشكدة خواجه نصير طوسي. سخنراني دربارة شاملو در سالگردش در دانشكدة علم وصنعت اراك . عضو هیأت دبیران کانون نویسندگان ایران. انتخاب به عنوان رئیس هیأت مؤسس بنیاد شاملو. دعوت برای سخنرانی به جزیره کیش ازسوی مرکز گفتگوی تمدنها که از سوی مدعو مسکوت ماند. سفر به آلمان (برلن ومونیخ) و خواندن شعر و قصه دوزبانه (همراه محمود دولت آبادی) به دعوت انستیتو گوته سفر به اشتوتگارت وکارلسروهه. سفر به پگنیتز و بازگشت به برلن و شعرخوانی. کوشش برای تهیۀ آنتولوژی داستانهای معاصر ایرانی برای ترجمه به آلمانی.
1381- بازگشت به تهران دراردیبهشت و انتخاب برای گزینش آثار هنری و دبیر همایش (سخنران) سومین بیینال مجسمهسازی ایران در موزه هنرهای معاصر به دعوت پرویز تناولی. تحریر نقد و بررسی آثار خانم بهجت صدر به سفارش موزه هنرهای معاصر. سخنرانی در فرهنگسرای ارسباران دربارۀ دولت آبادی. سخنرانی دربارۀ صادق هدایت دردانشکدۀ صنعت آب وبرق. قصه خوانی درجلسۀ ویژۀ کانون نویسندگان در گالری سامی. شعرخوانی همراه سیمین بهبهانی در پاتوق فرهنگی تهران. شرکت در فیلم احمد محمود و بحث دربارۀ آثار او همراه محمدعلی سپانلو به کارگردانی بهمن مقصودلو. سخنرانی دربارۀ نقاشیهای سهراب سپهری دردانشکدۀ تربیت مدرس، سخنرانی در باب شعرجوانها و جایزۀ شعر در انجمن ادبی فراپویان. سخنرانی دربارۀ طنز در آثار هدایت درانجمن ادبی خانم ضیائی و سخنرانی در دومین سالگشت بامداد شاعر در خانۀ وی زیر عنوان افشای کوه ابتذال. انتشار سفرهای ملاح رؤیا (شامل پنج کتاب بر بام بم، سفرهای ملاح رؤیا، پوپکانه، شیدائیها، دری به شادخوئی) توسط فصل سبز. چاپ نیشخند ایرانی (شامل کتابهای یادداشتهای آدم پرمدعا، آقای ذوزنقه، یادداشتهای بدون تاریخ، شبنگارهها) توسط انتشارات روزنه، سخنرانی در مراسم تجلیل از چهل سال روزنامهنگاری مجابی توسط اهل هنر و ادب درقزوین. بازچاپ شناختنامۀ شاملو و شناختنامۀ ساعدی توسط انتشارات قطره. تدارک بازچاپ کتیبه وایوب توسط نشر کاروان. تدارک مجموعه مقالات اجتماعی وادبی ومصاحبههای فرهنگی به صورت کتاب نگاه کاشف گستاخ توسط نشر افق. انجام مصاحبهای طولانی توسط علی شروقی که به تهیۀ کتابی درمورد زندگی وآثار نویسنده بیانجامید. نوشتن آخرین بخش ازکتاب تاریخ نقاشی مدرن ایران –در دودهۀ اخیر– به سفارش نشرهنرایران. انتشار سالهای شاعرانه (شامل سه مجموعۀ پیشین: فصلی برای تو، زوبینی بر قلب پائیز، پروازدرمه) ازانتشارات کتاب مهر. چاپ شعرهای تازه با عنوان شعر بلند تأمل (شامل دفترهای شعربلند تأمل، شعرهای من وپوپک، به نسیم صبح فردا، کلام غایب) توسط کتاب مهر. دعوت به دانشگاه دمشق برای سخنرانی دربارۀ روابط ادبی ایران و عرب که مدعو عذرخواست. کوشش برای ثبت رسمی کانون نویسندگان ایران و مذاکره با مقامات فرهنگی مسئول (بی نتیجه ماند). احضار توسط ادارۀ عملیات دادگستری (یا حفاظت سپاه) و بازجوئی مکرر به اتهام عضویت درکانون نویسندگان. ترجمۀ چند داستان کوتاه وی به سوئدی و آلمانی و چک و ترجمۀ «شعرهایش» به سوئدی و فرانسوی و آلمانی وترکی. ترجمۀ مقالات وی به عربی و آلمانی و انگلیسی. حراج ارزان کلکسیون نقاشی خود برای گذران معیشت روزانه. شروع داستانهای تمثیلی روایت عور ملهم از ادبیات ایرانی. قصهخوانی و تحلیل آن توسط حاضران در مجلۀ کلک به اهتمام حسن اصغری و در مجلۀ کارنامه به کوشش محمد محمدعلی. استاد راهنما دررسالۀ زبان شاملو دورۀ کارشناسی ارشد حبیب مدانلو. سخنرانی نگاهی به آثار شاملو درخانۀ گلها به مناسبت سالگشت وی. داورمسابقۀ ادبی یلدا درزمینۀ داستان کوتاه سال 80. داور مسابقۀ شعر 80 در کارنامه. داورانتخاب منتقدان و پژوهشگران برگزیده. سخنرانی طنز در آثار بهرام صادقی درفرهنگسرای اندیشه. سخنرانی دربارۀ نقش نقد درزندگی وآثار ضیاء پور.
1382- (وقایع این دهه دردست بررسی است)
1383- روایت عور آماده چاپ شد. خاطرات شفاهی جواد مجابی آمادۀ چاپ.
1384- …
1385- …
1386- بازبینی دفترشعر ترانههای مجوسان برای چاپ در نشر نگاه.
1387- انتشار جلد اول مجموعه اشعار توسط انتشارات نگاه. سخنرانی در دانشکده ادبیات تهران. سخنرانی درباره محمد حقوقی درتالار نقش جهان. شعرخوانی در گروه فرهاد عابدینی. شرکت در جشنواره تیرگان (کانادا /تورنتو) و ایراد سخنرانی در باب هنرهای تجسمی. چند مصاحبه با نشریات داخلی (کارگزاران، آزما و . . .) یک ترم تدریس در موسسه ویژه به دعوت امرالله فرهادی (بی نتیجه). آمدن کامران شیردل به منزل برای گفتگوی تصویری کوتاه راجع به محمد احصائی. سخنرانی دربارۀ کتاب محمد بهارلو درخانه هنرمندان. صحبت در فیلمی برای ضیاپور.
1388- صحبت درباره فریدون آدمیت به مناسبت سالگردش درخانه او به اتفاق دولت آبادی، سپانلو، عبدالله انوار. چاپ «جونم واست بگه» درسوئد توسط انتشارات پن پاب (آرش استاد منش). دیدار از کتابخانه معظم شخصی دکتر لطفی به اتفاق باستانی پاریزی و شاهرخ تویسرکانی. دیدار جمعی با برو بچههای سابق روزنامه اطلاعات ازمدیر تا چاپگر درمنزل علی باستانی. نوشتن مقالهای درباره ابوالحسن صدیقی برای تندیس. خواندن 4 شعربرای بی بی سی به خواهش آنان. کورش حاجینوری سردیس برادرم را که شکسته بودترمیم کرد و آورد.
1389- انتشار دفترشعر وطن روی کاغذ درانتشارات پن پاب سوئد. انتشارکتاب شعر امروز خیابان درانتشارات پن پاب سوئد.
1390- پسرک چشم آبی براساس داستانی ازمجابی توسط محمدرضا مالکی، سینا ییلاق بیگی به صورت عروسکی درتالارمولوی اجراشد. دیدار شد از این کارگروه سنجاق قفلی. ناصراویسی توسط فتانه دادخواه تابلوئی با مضمون ساعت 5 عصر (انقلاب ایران) ازواشنگتن برایم هدیه فرستاد. گفتگوی طولانی و ناتمام با عظیمی نژادان در باب زندگی وآثارم که تا حالا متنش را برای اجازه به من نداده. سفر به سوئد برای شرکت درنمایشگاه یوتوبوری و سخنرانی درباره ساعدی (با چهلتن وکوشان و پوپک که مقاله ناستین را خواند). شعرخوانی درگالری هنرایران (به اتفاق نامآوران شعرمعاصر). یادکردی ازتورج حمیدیان درمراسم وفاتش. سفربه قشم با خانواده. سفر به بوشهر.
1391- حضوردر فیلمی درباره سیمین دانشور (توسط جواد میر هاشمی). سفر به آستارا. رد دعوت به کردستان عراق برای شعرخوانی. فسح قراردادهای 5 کتاب (شناختنامههای شاملو و ساعدی و مجابی وکنارغیب ایستاده ام و ازدل به کاغذ) وپسگرفتن کتابهایم از نشر قطره. اعتراض به نشر افراز برای تعلل در نشر (پنج نمایشنامه و رمان شهربندان و کتاب نامها بین سکوت و صدا). به روزنه تلفن زدم که اگر نیشخند ایرانی را بازچاپ نمیکنید آمادۀ فسخ قراردادم. (ظاهرا این ناشران درپی اشارهای که از جائی بهشان شده درتوطئه سکوت شراکت دارند) و گرفتاریهای دامنهدار و مشکوک. عقد قرارداد دوکتاب برجهای خاموشی (بانام بنفشههای سراشیب) وسرآمدان هنر نو با انتشارات به نگار. انتشار نسخه الکترونیکی رمان درطویلۀ دنیا توسط حسین ستاره (اچ اند اس) درآمازون. نوشتن چندین مقاله در جراید و ایراد چند سخنرانی از جمله در منزل محمدرضا اصلانی درباره تاریخ طنزادبی ایران (رضا سرور و علی شروقی راجع به طنزمن صحبت کردند). به مناسبت تولدم علیرضامجابی در آتلیه رنگواژه ضیافتی کوچک ترتیب داد که سیمین بهبهانی وسپانلو و اشکوری درباره من صحبت کردند و هدایائی ردوبدل شد. خواندن مقالۀ آه از این لطف به انواع عتاب آلوده دردانشکده علوم دانشگاه تهران همراه سخنرانی علی دهباشی و متأسفانه یک استاد قلتبان. متنخوانی از روایت عور درفرهنگسرای باغ ورشو به نفع زلزله زده ها. سخنرانی در جلسه مرکز عصبشناسی و مغز نوروساینس (دربیمارستان شهدای تجریش) درباره تنانگی. شعرخوانی در جلسه شعر و قصه درکرج به دعوت خوانساری و آموسا. سخنرانی درخانه هنرمندان به مناسبت انتشار مجموعه آثارحسین محجوبی. سخنرانی درمراسم نکوداشت رضا نوربختیار درانجمن عکاسان ایران. انتشار دفتر شعر سوار قطار فردا (نشر ثالث). فیلم زندگینامه جواد مجابی که جمشید برزگر به سفارش بی بی سی ساخته شده بود در آن تلویزیون به نمایش در آمد.
1392- نوشتن مقدمهای برکتاب تکچهرههای اهل ادب و هنر اثرامیرمحمد قاسمیزاده نشر آمه. ضبط شعرخوانی و طنز در استودیو به درخواست پیمان سلطانی که موسیقی رویش بگذارد. دیدن تئاتری با شرکت گلاب آدینه درایرانشهر، ادیپوس امین اصلانی درتالار شمس، باغ آلبالو توسط تویسرکانی، دیدن فیلم سپانلو درخانه هنرمندان، دیدن بازی یارتا یاران، نمایشی ازناصرحسینی مهر و نمایش های دیگر. سخنرانی دربارۀ شاهنامه نگاری حجت الله شکیبا. اجازه گرفتن امیرمسعود سهیلی برای ساختن فیلمی دربارۀ پسرک چشم آبی. پیش ازآن یک کارعروسکی بر اساس این کتاب ساخته شده بود و مهمتر از همه است کارگروه بیژن مفید در خوانش این کتاب همراه با موسیقی روشن روان در کانون پرورش فکری کودکان. سخنرانی درباره توهم در ادب فارسی درمرکز نوروساینس به دعوت دکتر نجل رحیم. صحبت در جمع روانپزشکان دربارۀ توهم زائی و توهم زدائی به دعوت دکتر جلالی. مصاحبۀ مهندس حائری با من دربارۀ پیوند معماری و شعر.
1393- دیدار با عزت الله انتظامی درپی گلۀ او که چرا به سراغم نمیآئی. رفتیم وخوش گذشت. بازنگری دوکتاب شعر روز جشن کلمات و دراین اتاقها برای چاپ. قرار گذاشته بودند که روزتشییع باستانی پاریزی ازدانشکده ادبیات من هم صحبت کنم، نگذاشتند. عاشقانههای جواد مجابی که هیرمند کمی شیک چاپ کرده، برای عیدانه و کادو دادن مناسب است. انتشار سرآمدان هنر نو توسط انتشارات به نگار. نودسال نوآوری در هنرهای تجسمی مدرن ایران توسط نشر پیکره آماده انتشار. روزجشن کلمات دوناشر عوض کرد حالا قراراست که بوتیمار چاپ کند. درجلسه ماهانه نوروساینس که از داستایوسکی سخن میرفت من هم درباره اندیشه و تخیل او حرف زدم. انتشارات آمه آمادگی خود را برای انتشار کتاب شکل نوشتنم هستم اعلام کرد. درفیلمی با موضوع آل احمد ده سال پیش حرف زده بودم، حالا در خانه هنرمندان به نمایش در آمد، درآن جلسه خواستند صحبتی هم بکنم. انتشار گزینۀ اشعارجوادمجابی (انتشارات مروارید). فوت خانم بهبهانی. سخنرانی من و دولتآبادی و شجریان در مراسم او در حیاط تالاروحدت. کاشتن درخت در موزهباغ قصر به اسم مجابی. سفر10 روزه با حمید رضا رضائی به بانکوک. سخنرانی دربارۀ پرویز شاپور درخانه هنرمندان. بازگشت پوپک پس از 20 سال از لندن برای اقامت دایم درایران. مهاجرت حسین و شراره به تورنتوی کانادا. شرکت درمراسم اهدای شوالیه به شجریان درسفارت فرانسه. شرکت درمراسم اهدای جایزه به کامبیز درم بخش.
1394- هنگام نه گفتنها فرا رسیده: به خانمی ازسرای اهل قلم که تلفن زد بیا و در فرهنگستان هنر دربارۀ تاریخ تجسمی حرف بزن! به یوسفزاده طراح که توقع داشت در مورد طرحهای معمارانهاش حرف بزنم. به خانمی که میخواست در بزرگداشت سپانلو حرف بزنم که برنامهشان تفننی به نظر آمد. به خانمی که از فرهنگسرای اشراق میخواست در باب باغ گم شده با نوجوانان دبیرستانی سخن بگویم. به نصرت الله نوحیان که میخواست برای مجلۀ آقائی به نام دیان (در آمریکا) مطلبی بنویسم. به غلامرضا نامی که میخواست در کاتالگ احمدی نقاش قلمفرسائی کنم. امیدوارم بتوانم این امتناع راهمراه با نوعی فروتنی و ادب ادامه دهم. انتشار دفترشعر سر بر خط عاشقی (نشرثالث). انتشار مجموعه شعر در این اتاقها (نشرچشمه). دعوت به کاشان برای افتتاح موزه منوچهرشیبانی و ایراد سخنرانی و شعرخوانی. سخنرانی دربارۀ سرآمدان هنر نو در گالری چهارسو. اولین افتتاح رسمی نمایشگاه نقاشی حسین مجابی درخانه هنرمندان با نمایش فیلمی از هومن حسنی به اهتمام حسن حامدی (تندیس) و سخنرانی من و دکتر صنعتی دربارۀ هنرمند فقید. شعرخوانی در محل کارنامه و چند جای دیگر همچنین سخنرانی در مورد محمد مختاری و دیگران. دعوت ازسوی ژیوار به ازبکستان و دیدار از تاشکند و سمرقند وبخارا همراه ناستین و پوپک و جمعی از اهل فرهنگ. دعوت دانشجویان از من به شیراز برای سخنرانی دربارۀ عبید. ضبط چندین کتاب خودم دراستودیو برای بتهوون که هنوز بابک چمنآرا منتشرش نکرده.
1395- از ایسنا (دستاران) تلفن کرد در جلسه اهدای جایزه خبرنگاران من هم صحبتی کنم، پذیرفتم. صحبت دربارۀ خانم سیمین دانشور درفیلم جواد میر هاشمی (تا حالا در فیلمهای مربوط به اردشیر محصص، منوچهرآتشی، چندبار برای شاملو و ساعدی، بهمن محصص، دولت آبادی، شجریان، بهجت صدر، ژازه، غزاله علیزاده، پیل آرام و . . . صحبت کرده ام). دربارۀ سعدی شیرین سخن در شهرکتاب ابن سینا صحبت کردم. علی دهباشی هم بود و بعدا از من خواست که درشبهای بخارا در مورد طنز سعدی حرف بزنم. در آذرماه در موقوفه افشار درشب طنزسعدی حرف زدم فیلمی هم نمایش داده شد. انتشار دفترشعر وطن روی کاغذ (نشر چلچله). سخنرانی دربارۀ پزشکنیا در گالری شیرین. رونمائی کتاب نود سال نوآوری درموزه هنرهای معاصر با سخنرانی بی ربط مهدی حسینی وتوضیحات من. التهاب کیسه صفرا و رفتن به بیمارستان عرفان وخطر مرگ عمدی توسط یک سلاخ تحصیلکرده( !) و نجات از آن وخامت به کوشش خانواده ویاری مشفقانه دکترخسرو پارسا و جراحی توسط دکترصالحیان. مهمانی تولدم توسط یغما گلروئی و حضوراهل ادب و هنر. سخنرانی درمورد 50 سالگی گالری سیحون درموزه هنرهای معاصر. سفر فرهنگی یک روزه به قزوین با جمعی از اهل ادب.
1396- سفر خانوادگی به رامسر. سفربه شهمیرزاد. عمل لیزیک چشم. نمایش فیلم پسرک چشم آبی به کارگردانی حسن لطفی درگالری لیلی فرهاد پور. انتشار مجدد سیبو و سارکوچولو پس از چند دهه توسط کانون پرورش فکری کودکان. سالگرد تولد و اجرای چند برنامه توسط دوستان ازجمله کیک تولد پس ازپایان نمایش آقای نعیمی درپشت صحنه تالار وحدت. شرکت در جلسات ادبی ماهانه در خانه پوپک که چندین ماه ادامه داشت و هربار قریب چهل نفر ازهنرمندان و دوستداران هنر نو، برای شعر و قصهخوانی و نمایش فیلم و نقاشی و بحثهای فرهنگی درآن شرکت می کردند. انتشار دفتر شعر روزجشن کلمات (انتشارات بوتیمار) انتشار دفتر شعر بیست و شش (انتشارات بوتیمار). رونمائی رمان گفتن در عین نگفتن (نشرققنوس) در شهرکتاب دانشگاه. انتشار دفتر شعر هنوز ای وطن (کتاب کوله پشتی). تعمیرات جسمانی از ایپملنت گرفته تا لیزیک و ورزش صبحگاهی و استخر رفتن و این جورها.
1397- سفر به دبی برای ویزای کانادا که من و خانمم مهمان الطاف عبداللطیف زبیدی بودیم. دعوت به برلین برای سخنرانی درباره صد سال ادبیات معاصر ایران درمراسم جایزه یونسن و سخنرانی درشهردیگر با اشاره به آن رسالۀ معدوم زکریا رازی. سفر به کاشان همراه انجمن صنفی نویسندگان پایتخت و ایراد سخنرانی در همایش کپی رایت. دعوت دوستانه به کرمان و سخنرانی در زمینۀ طنزپارسی. سخنرانی در رونمائی کتابهای دوستان از جمله مجموعه خصوصی لیلی گلستان (با مقدمۀ من) درسام سنتر. دعوت به شهرکتاب و سخنرانی برای افتتاح مجموعه درسگفتارهائی راجع به عبید زاکانی؛ همراه تکمیل همایون. اهدای جایزۀ داود رشیدی به عمید نائینی دراولین بزرگداشت رشیدی درتالار وحدت.
1398- نگارگری در شاهنامه عنوان سخنرانیام در بخش ایرانشناسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران بود. سخنرانی درنگارستان با موضوع نقاشی و سخنرانی در خانه وارتان. مصاحبههای متعدد با روزنامههای شرق و اعتماد و ایران دربارۀ کتابهای منتشرشده و عقاید منتشرنشده ام. انتشار دفتر شعر روزنامه مرد عزلت گزین(نشرچشمه). دعوت پوپک برای رفتن به پتربورگ با ناستین و دیدار مجدد از ارمیتاژ و حضور در خانه داستایوسکی و نوشتن فصل مکملی ازکتاب «ایالات نیست در جهان». سفر چهل روزه به تورنتو برای دیدار حسین و شراره، بازنویسی ایالات نیست درجهان، نقاشی یک دفتر برای میزبانهای دوستداشتنی، شرکت مشروط در فیلم ارسلان براهنی در مورد زندگی ادبی محمد مختاری. سخنرانی دردانشکده ادبیات دانشگاه تهران دربارۀ دهخدا روشنفکر مدرن ایرانی. انتشار «به قول مردم گفتنی» ( نشرچشمه ). بازنشر دفترشعر وطن روی کاغذ (نشرگویا). بازنشردفترشعر روزجشن کلمات (نشرگویا). نشر دفتر شعرآسمان مضطرب (نشرگویا). نمایش فیلم همراه باد راجع به کیارستمی به کارگردانی شادیزاده که در آن صحبت کرده بودم. برگزاری مراسم فرهنگی هشتادمین زادروز در نشر ثالث به اهتمام جعفریه همراه با نمایشگاه دهها اثری که هنرمندان معاصراز چهره شاعر پرداختهاند. شرکت در رونمائی کتاب به قول مردم گفتنی با سخنرانی فرشته احمدی و محمد ابراهیمیان. شرکت در رونمائی انتشار ماهنامه ادبی وزن دنیا به سردبیری پوریا سوری وسخنرانی کوتاه. سخنرانی درافتتاح کنگره جهانی ارتوپدی درمورد ساحت های طنز. سخنرانی به دعوت انجمن صنفی نویسندگان پایتخت در تالار شمس. شرکت در دومین بزرگداشت رشیدی و اهدای جایزه به جلال ستاری.
1399- دعوت مسعود کیمیائی برای سخنرانی در مدرسه سینمائیاش درمورد دو موضوع کرونا و ادبیات جهانی و صد سال طنز در ایران. دو روز بعد به سختی به کرونا مبتلا شدم و بیم رفتن جان در آن درج بود. شروع کتاب شوخیهای بی مرز. انتشار ایالات نیست در جهان (نشرققنوس) و گفتگوی اینترنتی زنده درباره ادبیات معاصر ایران، همراه با نمایش فیلمی کوتاه. انتشار عین حب نبات (نشر گویا). انتشار کتاب سه جلدی خاطرات نسل آخر پس از 20 سال ازسوی نشر ثالث. انتشار از دل به کاغذ (انتشارات نگاه). بازنگری نهائی دو کتاب شعر روزگارکرونائی ما که هنوزدرکشوی میزاست و دفترشعر کلاغ جوان(که درنشرگویا اصلاحیه فراوان خورده است). چندکتاب تازهام در نشرگویا منتظر مجوز بیاصلاحیه ماندهاند. شروع دفترشعرجدید افق انفجار ازشهریور . گفتگوی مفصل با اندیشه پویا بر محور خاطرات نسل آخر. برنامۀ دنبالهدار خواندن تکههائی از رمان، داستان، شعر، یادداشتهای طنز آمیز در اینستاگرام به یاری همه جانبه پوپک و تنظیم مرتضی بمانی برای شنوندگان جدی.
1400- انتشار کتابهای روزگارهنرمند ما، شعر امروز خیابان و کنار غیب ایستاده ام توسط نشر گویا. خوانش صوتی منظومه هایم که آماده برای انتشار است. انتشار شماره 16 وزن دنیا ویژۀ شعرهای مجابی با مقاله داود سعیدی ودیگران. کتاب شوخیهای بی مرز (شوخیانۀ 1) را برای استفاده عموم به رایگان درسایت خود قرار میدهد. اتمام (شوخیانۀ 2) با نام “روزگارخنده دار” و (پایان شوخیانۀ 3) با عنوان “این خندستان”. همکاری با سازمان خصوصی آرته جهت تکمیل فیلمی که موضوعش زندگی و آثار جوادمجابی است و این فیلم (پس از پنج سال) ادامۀ فیلم قبلی آرته درمورد زندگی ادبی مجابی ومستند تاریخ نقاشی مدرن ایران است.